Les 10 voor de advocaat: Stel je duidelijk voor

In mijn agenda stond alleen dit: ‘11.00 uur- Kees Koopmans, nieuwe client echtscheiding’. Geen telefoonnummer, geen verdere gegevens, alleen dit.  Een collega zal hem wel aan de telefoon hebben gehad, dacht ik nog, want normaal gesproken heb ik iemand die voor het eerst op bezoek komt wel even gesproken. Omdat het een intake betrof, liet ik het maar gebeuren. Om 11 uur belde onze secretaresse naar mijn kamer: ‘ Meneer Koopmans is hier’. Ik pakte mijn spullen en liep naar de wachtkamer. ‘Mijnheer Kees Koopmans, welkom!” zei ik terwijl ik hem een hand gaf.

Een plakkerige hand, hij had het warm zag ik. Hij liep achter me aan naar de spreekkamer. Ondertussen vroeg ik luchtig of hij het makkelijk kon vinden en of hij met de auto was gekomen. Mijnheer Kees reageerde amper. We gingen zitten en keken elkaar aan. ‘Vindt u het vervelend, om hier te zijn?” vroeg ik hem, aangezien hij nogal zweterig en onrustig op zijn stoel bewoog. ‘ Om eerlijk te zijn, Ja!’ zei hij. ‘ Ik wil helemaal niet scheiden en ik wil al helemaal niet naar een advocaat, maar ik weet het even niet meer….’. Ik snapte het best. Ook ik kan me leukere dingen voorstellen dan naar een advocaat gaan, je hele verhaal moeten doen tegen een vreemde en dat je daar dan ook nog voor moet betalen… Ik probeerde hem wat op z’n gemak te stellen door uit te leggen wat hij van ons eerste gesprek kon verwachten. Ik was best een tijdje aan het woord. Uiteindelijk vroeg ik hem of hij vragen had. ‘Ja! ’, zei Kees. ‘Wanneer komt de advocaat nu?’